Klanten van ABN Amro, ING, Rabobank en meerdere andere banken ondervinden donderdagmiddag grote problemen met betalingen, pintransacties en internetbankieren. Volgens storingsplatform Allestoringen.nl zijn er sinds vanochtend duizenden meldingen binnengekomen.
De eerste meldingen verschenen rond 08.30 uur op donderdagochtend, maar het aantal klachten liep al snel op tot ver boven de duizend. Veel klanten melden dat overboekingen niet aankomen, transacties blijven hangen of betalingen via apps niet worden verwerkt.
Volgens gebruikers die contact opnamen met ABN Amro zouden alle transacties momenteel “on hold” staan. De bank zelf heeft echter nog geen officiële verklaring op haar website geplaatst. Het is dus nog onduidelijk wat de oorzaak is of wanneer de storing verholpen zal zijn.
De problemen lijken zich niet te beperken tot één bank. Ook ING, ASN Bank, Rabobank en Tikkie melden vergelijkbare storingen. Mogelijk ligt de oorzaak bij het landelijke betaalsysteem EquensWorldline (voorheen Interpay), dat de geldstromen tussen verschillende banken verwerkt.
Voor klanten betekent de storing dat salarisbetalingen, overboekingen en pintransacties vertraging kunnen oplopen. Tot de storing is opgelost, worden gebruikers aangeraden om geen dubbele betalingen te proberen en alert te blijven op updates vanuit hun bank.







